Kosttillskott för alla som tränar

Kosttillskott för alla som tränar

Även om du försöker äta hälsosamt kan det lätt slinka ner en och annan pizza mellan varven. När du fuskar genom att äta skräpmat får du förmodligen inte i dig all den näring som du dagligen behöver förse din kropp med. Du är dock långt ifrån ensam om detta och som tur är finns det kosttillskott du kan ta för att säkerställa att du tillgodogör dig alla nödvändiga näringsämnen.

Genom att välja de rätta kapslarna att svälja kan du inte motverka dina dåliga matvanor, men de olika tillskotten kan hjälpa dig att förbättra din kost. Du behöver fortfarande äta så mycket frukt och grönsaker du bara orkar, men på de dagar då du hellre tar en öl än en smoothie kan de rätta kosttillskotten hjälpa till att överbrygga glappet mellan en dålig diet och en bättre sådan.

Dessa kosttillskott bör du ta

Vissa kosttillskott är viktigare än andra. Därför har vi sammanställt en lista över de tillskott du definitivt borde börja ta, om du inte redan gör detta:

Multivitamin

Inga konstigheter här, kanske du tänker. Du skulle dock bli förvånad om du visste hur många tränande personer som inte tar multivitamin. För bästa effekt bör de tas som en del av din dagliga rutin. Genom att förvara dina multivitamintabletter vid tandborsten eller kapselmaskinen, ökar dina möjligheter att få i dig dem varje dag.

Fiskolja

Fisk är en av de källor som är rikast på fettsyran omega-3, vilken är nödvändig för att bibehålla en god hälsa i hjärta och hjärna. Omega-3 har även antiinflammatoriska egenskaper, vilket är särskilt viktigt om du har värkande leder eller idrottsskador. Även om du äter fisk två gånger i veckan, bör du ta mellan 1 och 3 gram fiskolja varje dag. Ju mindre fisk du äter, desto högre bör din dagliga dos vara.

Probiotika

Probiotika är goda bakterier av det slag som förekommer i dina tarmar. Dessa främjar tarmhälsan och stärker immunförsvaret. Du kan få i dig probiotika genom att äta yoghurt, mjölk och vissa andra livsmedel som berikats med probiotika. Du kan även ta probiotika i form av ett kosttillskott, vilket kan tillföra din kropp uppemot 10 miljarder levande bakterier. Du bör ta detta tillskott innan du går och lägger dig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *